شبکه اجتماعی پارسی زبانانپارسی یار

پيام

mp3 player شوکر
سلام هاله خانم خوبيد ؟شما هم خسته نباشيد
*زهرا.م
نه..........سلام .خسته نباشيد.....
سلام و شب بخير sayeh.،*زهرا*، نشريه حضور ?، کافه ترانزيت عزيز
هاله خانم در اورژاسها چيزي بنام استراحت و تعطيلات معنا ندارد .كاري كه زمان ،در آن گم شده و واژه اي ناموس است
التيام
عليک سلام دکتر مهربون
سلام ابرار313، دختري به سوي آسمان، التيام،درباره ي ما عزيز
شب بخير امير خان
علي رغم همه کاربردهاي محوري و مهم زبان در زندگي بشري، بايد يادآورشد که زبان يکي از آسان ترين ابزارهايي است که آدمي را از مسير متاله و خدايي شدن بازمي دارد، زيرا ارتکاب گناه زباني بسيار آسان و به ظاهر بي هزينه است؛ ولي پيامدها و عواقب بسيار سنگين دربردارد. از اين رو بخش بزرگي از آموزه هاي وحياني اسلام به مسئله عدالت زباني و تقواي آن اختصاص يافته و از ارتکاب گناه به وسيله آن باز داشته شده است.
شب بخير خانم سايه صداقت
انسان اززبان اين عضو کوچک براي چشيدن، بلعيدن و سخن گفتن بهره مي گيرد و اصولا همين عضو بسيار کوچک عاملي است براي اينکه انسان از لذايذ مادي زندگي بهره ببرد بطوري که اگر زبان نبود انسان از درک لذت شيريني، ترشي، شوري و تلخي و غيره بي بهره بود و اين يعني اينکه زندگي مادي انسان فاقد لذت براي او بود و اصولا عمده لذتهاي دنيايي انسان ازطريق زبان صورت مي گيرد.
ناداني بددرديه!
اما اين تنها کارکردها و نقش زبان نيست، زيرا زبان نقش اساسي درارتباط و انتقال عواطف و احساسات وهمچنين تجربيات ودانشهادارداز اين رو همين واژه«زبان»در فارسي و «لسان»درعربي کاربردديگري نيزيافته وگاه اززبان مفهوم ديگري اراده ميشودکه همان گويش است زبان به معناي گويش،در اصطلاح به نظامي ازعلايم اطلاق مي شودکه جنبه آوايي آن،قراردادي باشدوبه افراديکه داراي فرهنگ مشترکي اند اجازه ارتباط با يکديگر را مي دهد.
همين کارکرد مهم دوم است که خداوند از آن به عنوان نعمتي بزرگ ياد مي کند و در آياتي از جمله ?و? سوره الرحمن از توانايي و قدرت انسان در گويش و بيان به عنوان نعمتي که نمي بايست آن را تکذيب کرد سخن به ميان مي آورد؛ زيرا اين عضو کوچک در دهان موجب مي شود تا چيزي به نام «بيان» در انسان تحقق يابد و بدان کرامت يابد.
سلام و شب بخير 184484-ساحل عشق، داستانهاي زيبا، *مريم* عزيز
انسان به کمک اين عضو کوچک تفهيم مقاصد و بيان منويات مي کند و عواطف و احساسات خويش و مقاصد گوناگون خود را به ديگري منتقل مي کند و دانش و تجربيات را انتقال مي دهد و يا از دانش و تجربيات ديگران بهره مي گيرد. (آل عمران، آيه 87 و مائده، آيه87 و نحل، آيات26 و 116 و آيات ديگر).
بنابراين، مي توان گفت که تمدن انساني مرهون همين عضو کوچک در دهان است که به عنوان زبان شناخته مي شود و آدمي را قادر مي کند تا عواطف و دانش خويش را به ديگري منتقل کرده و وفرهنگ و تمدن ها را پديد آورد. به اين معنا که عضو زبان با همه وحدتي که در ميان همه انسان ها دارد، ولي در مقام به کارگيري، تفاوت هايي را پديد مي آورد که از آن به تفاوت هاي زباني در گويش ها و در نتيجه تفاوت فرهنگي و تمدني تعبير مي شود
(روم، آيه 22) خداوند در همين آيه تفاوت در گويش ها و زبان ها به عنوان نشانه اي الهي ياد مي کند و شکوفايي علم و آگاهي و همچنين راهنمائي آدمي به رازهاي نهفته را در گوناگوني زبان هاي انسان مي داند.به هر حال، زبان با توجه به کارکردها و نقش محوري آن در زندگي انسان هم در جهت حفظ بدن و رشد و کمال آن و هم در رشد و شکوفايي معنويت فرهنگ در حوزه روح و روان، از بزرگ ترين نعمت هاي الهي به بشر است.
همين توانايي بهره گيري زبان در «بيان» است که آدمي را قابل و شايسته خلافت بر ديگر آفريده ها کرده است. از آيه 4 سوره ابراهيم برمي آيد که اگر زبان نبود، امکان ارتباط ميان انسان به اين طريق رسا و گويا و زيبا وجود نداشت و خدا و پيامبران نمي توانستند معارف بلند را به گوش و دل انسان ها برسانند؛ زيرا شرايط تفهيم و تفاهم فراهم نمي شد
زبان است که شرايط تفهيم و تفاهم رافراهم کرده واجازه داده تاپيامبران معارف بلندوحياني رابه گوش ودل انسانها برسانندوآنان را به سوي خدايي شدن ومتاله گشتن رهنمون سازند
البته دراين آيه وآيات ديگر به همزباني فرهنگي و گويشي ميان پيامبران وملتهاتوجه داده است تادانسته شود که همزباني فرهنگي وگويشي به سبب حذف واسطه اي به عنوان مترجم و برگردان و نيز درک درست مفاهيم ازسوي دوطرف،يک اصل مهم واساسي در تبليغ وبلکه هرانتقال درست وکامل مفاهيم و معارف بلند است
سلام محمد شيردل نمين خوب و عزيز
مصاديق گناه زباني: چنان که بيان شد زبان نقش مهم و بزرگي در زندگي بشري ايفا مي کند و لازم است در کاربرد زبان، اصولي را مراعات کرد که عدالت و سداد در گفتار و نيک گفتاري بنياد آن مي باشد.
اما همين زبان با همه نقش و اهميتي که در زندگي بشرايفا مي کند، بزرگ ترين دشمن جان و روح آدمي است و بسياري از بي عدالتي ها، زشتکاري ها، بزهکاري ها و گناهان از آن سرچشمه مي گيرد؛ زيرا کوچک ترين خروج از مرز عدالت و نيک گفتاري موجب مي شود تا در دام گناهي بزرگ افتيم که منشأ بسياري از گناهان ديگر است
برخي براي زبان هفتاد گونه گناه برشمرده اند. در آموزه هاي قرآني نيز هشت گناه بزرگ و اساسي براي زبان بيان شده که هر يک از آنها، ريشه بسياري از گناهان خرد و درشت ديگري است.
بي گمان از نظر عقل و وحي و ايمان، هرگونه سخن گفتن به درشتي، تندخويي و بدگفتاري، عملي ناپسند ومذموم است. خردمندان به نيک گفتاري مي خوانند و بدگفتاري را زشت و ناروا مي شمارند. خداوند در آيه 63سوره مائده هرگونه گناه زباني را که با زشت گويي و بدگويي همراه است، به عنوان عملي زشت، تقبيح و سرزنش مي کند.
ممنونم داستانهاي زيبا عزيز
گناهاني که قرآن براي زبان برشمرده است عبارتند از: 1-اذيت و آزار: يکي از گناهان زبان، بکارگيري عبارت و سخناني است که موجب اذيت و آزار مومن مي شود. بدگفتاري به عنوان گناه در آيه 2 سوره ممتحنه از سوي خداوند بيان و نکوهش شده است. خداوند در اين آيه مي فرمايد که زبان، وسيله اي جهت اذيت و توهين کافران به مؤمنان است و اين گناهي نابخشودني نسبت به کافران است
مومنان نيز بايد همواره خود را از هرگونه اهانت و توهين به ديگر مومنان حفظ کنند تا همانند کافران رفتار نکنند.
سلام، آقاي دکتر، سال نوي شما مبارک؛ از مطلب بسيار خوبتان ممنونم. موفق باشيد.
2) استهزاء و تمسخر: از ديگر گناهان زبان مي توان به سخنان تمسخر آميزي اشاره کرد که به شکل بذله گويي و جوک و مانند آن صورت مي گيرد و خداوند درآيات 29 تا31سوره مطففين آن را زشت شمرده و به عنوان گناه نکوهش و سرزنش کرده است. شکلک درآوردن و با غمز و ادا و اطوار، کسي را مسخره کردن نيز از مصاديق استهزاي زباني است که بايد از آن پرهيز کرد. (حجرات/ 11)
سلام وشب بخير ترنم بهاري * عزيزممنونم
متشكرم کافه ترانزيت عزيز
محمد شيردل نمين عزيز لطف داريد
3) افترا و بهتان: يکي از گناهان ديگر زبان، بيان سخنان جاهلانه و افترا و بهتان به ديگران است که بسيار درجوامع بشري حتي ميان مسلمانان شايع و رايج است. خداوند در آيات 15 و 16سوره نور اين عمل را زشت و گناه برمي شمارد و از آن برحذر مي دارد.
4) بدعت: از ديگر گناهان زبان، بدعت آفريني است. خداوند در آياتي از جمله 78 سوره آل عمران و 46 سوره نساء و همچنين آيه 116 سوره نحل زبان را ابزاري براي تحريف کتاب خدا و دگرگون کردن آيات الهي مي شمارد و اين عمل را تقبيح و سرزنش مي کند.
شب بخيريك بسيجي عزيز
5) تحريف: چنان که گفته شد از ديگر گناهان زبان تحريف گري نسبت به حقايق به ويژه آموزه هاي وحياني است که بسياري از عالمان گرفتار اين گناه مي شوند.
از اين رو خداوند درآيه63 سوره مائده کساني را که منتسب به رباني بودن وعالم ديني هستند و اقدام به تحريف مي کنند، سرزنش مي کند و آنان را از ارتکاب تحريف در آموزه هاي وحياني براي مقاصد پست دنيوي از مقام و مال و منال و نهي مي کند. (مجمع البيان، ج 3 و 4، ص325)
6)دروغ:ازمهمترين وشايع ترين گناهان زباني،دروغ است خداوند درآيه 197سوره بقره، دروغ گويي درحج راگناهي بزرگ ميشماردکه موجب فسق وانحراف شخص ميشوددروغ بستن به خداوپيامبر(ص)و ا__معصوم (ع) در زمان روزه داري ازمبطلات روزه استخداوند درآياتي از جمله 62سوره نحل و 11سوره فتح رادروغ بستن به خداوندبه وسيله زبان يعني حرام کردن حلال وحلال کردن حرام الهي را ازگناهان زبان برميشماردونسبت به اينگونه اعمال هشدار ميدهد
7-دشمنام: هرگونه ناسزاگويي و فحش و دشمنام، گناهي است که مرتکب آن به دوزخ تهديد شده است. اگر اين دشمنام نسبت به پيامبر (ص) و معصوم (ع) باشد مجازاتي سخت تر را به دنبال خواهد داشت. خداوند درآيه 46سوره نساء از مومنان مي خواهد تا از به کارگيري برخي از واژگان که مورد سوءاستفاده و وهن اسلام و مؤمنان مي شود خودداري کنند
در اين آيه بيان شده که برخي از مسلمانان واژه راعنا به معناي مراعات کن مرا و به من بنگر را به کار مي برند و چون در زبان عبري برخلاف عربي از آن معناي «احمق کن مرا» فهميده مي شود از مسلمانان مي خواهد تا اين واژه را به کار نبرند؛ زيرا يهوديان از آن سوءاستفاده کرده و به پيامبر(ص) دشنام مي دهند.(مجمع البيان، ج1 و 2، ص58)
8) قذف: از ديگر گناهان زباني مي توان به قذف و اتهام روابط نامشروع ج__ن__س__ي ميان زن و مرد اشاره کرد. خداوند در آياتي از جمله 1? و 51 و 61 و 32 سوره نور به اين گناه اشاره کرده و حتي به عنوان جرم، حد براي آن قرار داده است. اين عمل زباني گناهي بزرگ است که موجبات دوري شخص از رحمت الهي و لعن از سوي خداوند و عذاب بزرگ در آخرت افزون بر حد مي شود.
9) بدگويي: هرگونه بدگويي و بر زبان راندن سخنان رکيک و زشت گناهي است که خداوند در آيه 128 سوره نساء مؤمنان را از آن برحذر داشته است
10) غيبت: و بالاخره يکي از بزرگترين گناهان زباني، غيبت و بدگوئي پشت سر ديگران است که متأسفانه اکثر مسلمانان مبتلا به آن هستند و در اثر بي تقوايي و عدم ترس از خدا و بي اطلاعي از عوارض و تبعات معنوي آن نقل مجالس و محافل شده است.
خداوند در آيه 21 سوره حجرات از مؤمنان مي خواهد که غيبت همديگر را نکنند و اين عمل را معادل خوردن گوشت مردار برادر خود برمي شمارد. در اين راستا بودند علمائي رباني که بخاطر داشتن چشم بصيرت، شخص غيبت کننده را با چشم برزخي خود مي ديدند که در حال خوردن گوشت انسان مرده است.
نکته حائز اهميت در اينجا اينکه بسياري از مردم در تشخيص غيبت از غيرآن دچار اشتباه و توهم مي شوند و تصور مي کنند که اگر سخني را که پشت سر کسي مي گويند جلوي روي او هم بتوانند بگويند غيبت محسوب نمي شود در حالي که اين تصور باطلي و اصولا طبق حديثي که از پيامبر(ص) نقل شده غيبت، هر سخني است که اگر غيبت شونده آنرا بشنود ناراحت و آزرده خاطر شود
چنانکه پيامبر فرمود: «الغيبه ذکرک اخاک بمايکره: غيبت آن است که درباره برادر ديني ات سخني بگوئي که آن را ناپسند مي دارد و از شنيدن آن ناراحت مي شود. (کشف الريبه عن احکام الغيبه ، شهيد ثاني، ص5، منشورات المکتبه المرتضويه)
وقتي پيامبر خدا غيبت را اينگونه تعريف کردند اصحاب گفتند ما آنچه را که شخص دارد بازگو مي کنيم و حضرت فرمود: غيبت همين است و اگر چيزي را که در او نيست بگوئيد به او بهتان زده ايد (همان) غيبت به لحاظ ماهيت آن، دل را مي ميراند و براي روح و جان آدمي تاريکي و قساوت قلب مي آورد
در اين باره شهيدثاني کتاب تحقيقي عالمانه اي نگاشته است که علاقه مندان براي آشنايي با جزئيات احکام غيبت و آثار روحي و معنوي آن مي توانند به آن مراجعه کنند.
آن چه بيان شد کلياتي از گناه ان زبان است که با پرهيز از آن مي توان به عدالت گفتاري و تقواي زباني دست يافت و از بسياري از گناه ان ديگر چون قتل و جنگ و مانند آن ر هاي ي يافت و جامعه به امنيت اخلاقي و بزرگ ترين سرمايه خود يعني اعتماد عمومي دست يابد. باشد اين گونه باشيم و در مسير متعالي خدايي شدن گام برداريم.
منابع : ---------------------- کريم حسن زاده روزنامه کيهان ( www.kayhannews.ir )
سلام و شب بخيرياس کبود عزيز خسته نباشيد
سلام آقاي دكتر فوق العاده زيبا بود خسته تباشيد متشكر و ممنون
سلام دکتر ممنون شب شماهم بخير ///ميگم دکتر نکنه اين بنده خدا ک داره مسخره ميکنه خودتي راستشو بگو ب کسي نميگم دييييي
@تلاش@
احترام استاد واجبه وما براي رسيدن به كماله كه درس ميخونيم واين جمله افعال موجب افت درجه انسانيت ميشه.در پناه حق.ياعلي
آقاشير، !i!i!iSIAH POOSH!i!i، خليل سعيدي، 181246-انتظار ، فعاليت عزيز شب بخير
تسليم1
استغفرالله
شب بخير اسلام يعني تسليم
سلام و شب بخير كريم شاهزاده كافشين عزيز
سلام و شب بخير خانم بهنوش رستگار
شب بخير beranعزيز
واقعا درد آوره .....مقام استاد!!!؟؟؟......فكر مي كنيم به دانشگاه كه رسيديم ديگه علامه شديم.....استاد خود را مسخره مي كنيم اين جهالت نيست؟؟؟؟ضد دانشجويي چرا چنين شده ....شايد اشتباه در هدف وشايد؟
beran، پرواز دل، زمزمه هاي تنها، Sense Of Tune، کوچه ي بني هاشم، از چشم مجنون، تعليـــــــــــــــم، 174361-دوستانه عزيز
سلام سرباز133عزيز عصر بخير
سلام خانم توحيدي عصر بخير
کوزت
شديدا موافقم
سلام ابوالفضل صياد، کوزت، اميد آروين كوچولو عزيز
شوق يار
سلام،مطالب بجا و مهمي برا همه ما بود،يادآوريها و تذكرات هميشه يكجا بدرد ميخوره؛ممنون
سلام فرهنگ عاشقي عزيز ممنونم
سلام حميده بالايي، منتظرالمهدي عزيز
Sense Of Tune
مصلما هيچ كسي نميخواد اين چنين بشه از نظر علم پزشكي هم درست ني :دييييييي
بي فرهنگ بي شخصيت!
Sense Of Tune
چقدر خشن :دي
سلام @شهاب@، يک نفس عميق عزيز
سلام دكتر آرش اشرفي، ... محمد ...عزيز و خوب
ممنونم sayeh.، ********هاله********، *زهرا*، نشريه حضور ?، کافه ترانزيت، ابرار313، دختري به سوي آسمان، التيام، *امير*، -سايه صداقت، 184484-ساحل عشق، داستانهاي زيبا، *مريم*، محمد شيردل نمين، * ترنم بهاري *، يك بسيجي، ياس کبود، آقاشير، !i!i!iSIAH POOSH!i!i، خليل سعيدي، عزيز
ممنونم 181246-انتظار، كريم شاهزاده كافشين، بهنوش رستگار، beran، پرواز دل، زمزمه هاي تنها، Sense Of Tune، کوچه ي بني هاشم، از چشم مجنون، سرباز133، توحيدي، ابوالفضل صياد، کوزت، اميد آروين كوچولو، حميده بالايي، منتظرالمهدي، @شهاب@، يک نفس عميق، دكتر آرش اشرفي، ... محمد ...، عشقولک عزيز
سلام تبسم بهار!، سارا زيبايي، .: هلوع :.، نيلوفر، چرند و پرند/**سعيد** عزيز ممنونم
سلام آري!خواهد آمد.، مرصاد65 عزيز
سلام خاله مهتاب عزيز خسته نباشي
سلام حسان عزيز
حسان
سلام عليكم. در تأييد فرمايش‌تان عرض مى‌كنم: حديثى از امام سجاد(عليه‌السلام) داريم كه «گناهانى كه باعث نزول عذاب مى‏شوند، عبارت‏اند از: ستم كردن شخص از روى آگاهى، تجاوز به حقوق مردم، و دست انداختن و مسخره كردن آنان.» (معانى الاخبار، ص270)
سلام 163636-عشق، ستايشF.Aعزيز
سلام و شب بخير تنها عزيز
سلامدكتر كمال مهربان، ني ني مرتضي مهندس عزيز
چه کار زشتي "(
خيليييييييييي! بي تربيت!
سلام ساقي رضوان و از عشق تا ابدي عزيز خوبيد ؟
سلام آقاي دكتر...شكر خدا
سلاتم دکتر خوب باشيد هميشه
چه بي ادب
آموزش پیرایش مردانه اورجینال
فهرست کاربرانی که پیام های آن ها توسط دبیران مجله پارسی یار در ماه اخیر منتخب شده است.
برگزیدگان مجله تير ماه
vertical_align_top